Over ons
Hoe zorgen we ervoor dat elke leerling in Nederland les krijgt over de Holocaust? Dat is een van de speerpunten in het Nationaal Plan Versterking Holocausteducatie. Deze website helpt leerkrachten in het primair en voortgezet onderwijs bij de voorbereiding van lessen en benadrukt het belang van herdenken.
Uit recent onderzoek van de Anne Frank Stichting bleek dat 14% van de docenten in het voortgezet onderwijs het afgelopen jaar is geconfronteerd met ontkenning of bagatellisering van de Holocaust. 42% van hen was getuige van antisemitische incidenten in de klas. Daarom slaan de NCAB, gemeente Amsterdam en tal van betrokken organisaties de handen ineen.
Eddo Verdoner (Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding): “Holocausteducatie is een cruciaal onderdeel in de strijd tegen antisemitisme, discriminatie en uitsluiting. Deze donkere periode van onze geschiedenis mag aan geen enkele leerling voorbijgaan. Het is daarom van belang te bezien hoe we hulp aan docenten, die dat vragen, zo laagdrempelig mogelijk kunnen organiseren. Ik ben blij dat Amsterdam als eerste gemeente hierin de voortrekkersrol neemt en wil elders in het land in gesprek gaan, om ook daar lokale ondersteuning te bieden.”
Wethouder Moorman (Gemeente Amsterdam): “We kunnen en willen niet wegkijken als de gruwelijke feiten van de Holocaust bij zoveel mensen onvoldoende bekend zijn. De scholen die hier ondersteuning bij nodig hebben moeten we helpen. Daarom wil de gemeente scholen de noodzakelijke ondersteuning bieden die nodig is om dit onderwerp bespreekbaar te maken in de klas.”
Lees meer: Initiatief voor steunpunt Holocausteducatie en antisemitisme Vragen? Neem contact op met de NCAB Contact | Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding
Veelgestelde vragen
Hoe is het materiaal geselecteerd?
Het materiaal is aangeleverd door de gemeente Amsterdam. Het is op hoofdlijnen getoetst:
- Het focust zich op de Holocaust en/of Joods leven direct voor en na de oorlog.
- Het heeft een educatief karakter, dus bijvoorbeeld een lesbrief of lesboek. Een reguliere roman komt niet in aanmerking.
- Het is feitelijk juist.
- Het materiaal moet up-to-date en actueel zijn.
Dit overzicht is het startpunt, om leraren overzicht te bieden. Het overzicht is dynamisch. We denken nog na over hoe leraren ervaringen met het materiaal kunnen delen met elkaar.
Hoe goed is het materiaal?
Het voldoet aan genoemde basiseisen. De opsteller is verantwoordelijk voor het materiaal.
Hoe kan ik materiaal aanleveren?
Bij de NCAB via [email protected]. Later volgt mogelijk een mogelijkheid om ook materiaal aan te leveren via een formulier op de site zelf.
Helpt het steunpunt ook bij het omgaan met gevoelige onderwerpen zoals antisemitisme?
Het steunpunt kan helpen bij het omgaan met antisemitisme in de context van Holocaustonderwijs.
Is het materiaal gratis verkrijgbaar via de website?
Ja.
Worden er ook trainingen en workshops voor leraren aangeboden?
Ja, verschillende aanbieders van lesmateriaal bieden ook trainingen aan. Het steunpunt kan leraren wegwijs maken.